بيش از 90 درصد پيام هاي الكترونيكي كه روزانه در دنياي اينترنت مبادله مي شوند را اسپم ها تشكيل مي دهند از سوي ديگر ايميل هاي جعلي چندي است در ايران نيز با افزايش چشمگيري روبرو بوده و فريب كاربران به دليل ناآگاهي يكي از دلايل فزوني آن به شمار مي آيد.
  آنلاين به نقل از پايگاه خبري پليس، امروزه هرزنامه (اسپم) به پديده اي بحراني در دنياي اينترنت و كاربران شبكه تبديل شده به نحوي كه اين پيام هاي ناخواسته روزانه آدرس هاي پست الكترونيك كاربران را هدف حمله خود قرار مي دهند و در بسياري از مواقع نيز موفق به فريب كاربران مي شوند.

ايميل ناخواسته تنها يك اختلال شبكه و يا مزاحمت اينترنتي نيست بلكه اين پديده با هدف فريب كساني كه در اينترنت جستجو مي كنند و روش هاي مختلف را براي دسترسي به اطلاعات شخصي، اطلاعات مربوط به هويت و حتي حساب مالي كاربران امتحان مي كند به خصوص كه اغلب اين پيام ها با خطر بالاي ويروس ها نيز همراه هستند.

ايميل هاي ناخواسته، بسياري از كاربران اينترنت را به ستوه آورده تا جايي كه كاربران دنياي رايانه ترجيح مي دهند آن را از صفحه اين فضا محو كنند اما در برخي مواقع اين پيام ها به دليل نزديك بودن به واقعيت، باعث فريب كاربران مي شود و در كشور ما نيز چندي است كه اين موضوع افزايش قابل توجهي داشته و باعث بروز مشكلات بسياري براي كاربران اينترنت شده است كه به نمونه هايي از آن اشاره مي شود.

ايميل هايي كه از طرف دوستانتان ارسال مي شود

اخيرا بسياري از كاربران اينترنتي در پست الكترونيك خود با ايميل هايي روبرو مي شوند كه به نظر مي رسد از افرادي كه آدرس ايميل آنها را ذخيره كرده و آشنا هستند، ارسال شده كه اين پست هاي الكترونيكي بدون عنوان يا با عناويني مانند HI وHello بوده و در آن فقط آدرس يك لينك مشاهده مي شود كه در صورت بازكردن اين آدرس كاربر مورد حمله كلاهبرداران اينترنتي قرار مي گيرد.

براين اساس، كاربران بايد توجه داشته باشند كه اگر ايميل هاي بدون عنوان كه فقط لينك آدرس يك سايت در آن قرار دارد را دريافت كردند، ممكن است از طرف دوستانشان نباشد و حتي بدون آگاهي و اطلاع فرستنده ارسال شده باشد، پس آن را باز نكنند؛ چون اين ايميل ها به صورت خودكار براي كاربران فرستاده مي شود و علاوه بر جنبه تبليغاتي و جذب كردن افراد، مثل ويروس تكثير مي شود و هم به صورت خودكار از طرف كاربر و از طريق آدرس ايميل هايي كه ذخيره كرده است براي دوستان، آشنايان و همكاران وي فرستاده شده و حتي ممكن است باعث سوء تفاهم هايي شود.

كنكوري ها در معرض فريب ايميل هاي جعلي

داوطلبان متقاضي كنكور سال 89 دانشگاه آزاد كه در اين دانشگاه پذيرفته نشده اند نيز چندي پيش ايميل هاي مشكوكي با مضمون اينكه «شما در اين كنكور پذيرفته شده ايد و نتايج اين كنكور پيش از اين به اشتباه محاسبه شده بوده است» دريافت كرده اند كه در آن از كاربر خواسته شده بود فايل ضميمه اين پست الكترونيكي را دانلود كنند.

در اين راستا مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام كرد كه نتايج آزمون‌هاي اين دانشگاه صرفاً از طريق پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مركز آزمون صورت مي‌گيرد و مركز آزمون هيچ‌گونه مكاتبه و يا اطلاع‌رساني از طريق نامه الكترونيكي به داوطلبان ندارد.

در همين رابطه معاونت اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي نيز با اعلام هشدار در مورد ارسال‌كنندگان ايميل و پيامك‌هاي جعلي از دستگيري فردي كه نسبت به راه اندازي سايت جعلي دانشگاه آزاد اقدام كرده بود، خبر داد.

نظير اين اتفاق براي برخي داوطلبان كنكور پيام نور نيز رخ داد كه پليس فتا در اين زمينه نيز از بررسي و تحقيقات تكميلي در مورد عاملان ارسال اين پيام ها خبر داد.

به ايميل كنترل پهناي باند اينترنت اعتماد نكنيد

اخيرا يك ايميل در فضاي اينترنت براي مشتركان اينترنت پرسرعت ارسال شده كه با معرفي نرم‌افزاري با عنوان «كنترل پهناي باند اينترنت» براي رفع مشكلات پهناي باند كاربر، از گيرنده‌ پيام مي‌خواهد با كليك روي لينك، اين نرم‌افزار را دريافت كند كه اين نرم‌افزار حاوي بدافزاري است كه اطلاعات كاربران را به سرقت مي‌برد.

اين نرم‌افزار فشرده شده كه از خانواده‌ keylogger ها محسوب مي‌شود، حاوي دو فايل اجرايي به نام‌هاي network.exe و password.exe است و در مراحل نصب از كاربر مي‌خواهد تا براي اتصال نرم‌افزار فايل اول و براي ورود كلمه‌ عبور فايل دوم را اجرا كند كه در صورت اجراي اين دو فايل، اين نرم‌افزار جاسوسي روي سيستم قرباني نصب شده و در صورتي كه قرباني اطلاعات حساسي نظير اطلاعات حساب‌هاي بانكي در هنگام خريدهاي اينترنتي (شماره‌ كارت رمز دوم، تاريخ انقضاي كارت، CVV2) را استفاده كند، آن اطلاعات به راحتي براي مجرم ارسال مي‌شود.

همچنين اين نرم‌افزار امكان سرك ‌كشيدن به فعاليت‌هاي كاربر را نيز دارد و در فواصل زماني كوتاه مدت نيز ضمن عكسبرداري از صفحه‌ دسكتاپ كاربر، آن تصاوير را نيز براي مجرم ارسال مي‌كند.

ايميل ها و پيامك هاي ناخواسته و جعلي نه تنها در ايران بلكه در بسياري كشورها كاربران اينترنت كه بدون آگاهي و توجه به محتوا و عناوين اين پيام ها آنها را بازمي كنند را مورد فريب قرار داده و به دام مي اندازد كه در اين راستا توصيه مي شود كاربران به ‌ايميل‌هاي جعلي اعتماد نكنند و از نصب نرم‌افزارهاي ناشناخته، خصوصاً نرم‌افزارهايي كه ادعاهاي خارق‌العاده‌اي را مطرح مي‌كنند، خودداري كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نحوه مقابله با هرزنامه ها رايج ترين ايميل ارسالي به كاربران,