با نرم‌ افزارهای رایگان به مقابله با بدافزارها بروید
تاريخ : یک شنبه 17 فروردين 1393 | 13:24 | نویسنده : sara

در این مطلب با نرم‌ افزارهای رایگانی آشنا می‌شوید که با آنها می‌توانید به مقابله با بدافزارها بروید ، داده‌های از دست رفته را احیا کنید ، ناشناس وبگردی کنید یا فایل‌ها را بدون نگرانی از آسیب به کامپیوتر خود باز کنید .

نرم افزارهایی که در اینجا معرفی میشود نرم افزارهای امنیتی و حریم شخصی میباشد ، لطفا با ما همراه باشید . . .

Soft Afzaramnyty

نرم افزار های امنیتی رایگانی که باید حتما داشته باشید

آنتی‌ویروس

کامپیوتر شما باید حتما مجهز به یک بسته ایمنی ضد بدافزارها باشد . آنتی‌ویروس‌ها یکی از اجزای این بسته‌اند . این برنامه‌ها ورودی‌ها و خروجی‌های کامپیوتر شما را زیر نظر دارند و به صورت خودکار – در صورت وصل به اینترنت – خود را به روز می‌کنند . نسخه‌های رایگان آنتی‌ویروس‌های مختلف مانند AVG ، Comodo ، Avira ، Avast و . . . نیاز کاربران خانگی را برطرف می‌کنند . مهم آن است که این برنامه‌ها مرتب به روزرسانی شوند .

فایروال

” دیوار آتشین ” یا فایروال جزو دیگری از بسته ایمنی کامپیوترها یا شبکه‌های کامپیوتری است . با فایروال می‌توان دسترسی به شبکه‌ها یا خدمات مختلف را مدیریت کرد . این نرم‌افزار ترافیک داده بین کامپیوتر شما و شبکه ( مثلا اینترنت ) را کنترل می‌کند و بر اساس تنظیمات قبلی تصمیم می‌گیرد کدام بسته اجازه گذر از دیوار آتشی را دارد و کدام نه . ” ZoneAlarm ” از جمله محبوب‌ترین فایروال‌هاست .

برنامه‌های ضدجاسوسی

جاسوس‌افزارها ( SPYBOT ) همان‌طور که از نامشان پیداست در پی جمع‌آوری اطلاعات از کامپیوتر قربانی و همچنین رصدکردن فعالیت‌های او در هنگام کار با کامپیوتر هستند . برنامه‌های رایگان مختلفی در اینترنت برای مقابله با این بدافزارها وجود دارد . ” spybot search and destroy ” یکی از آنهاست که نسخه قابل حمل آن هم وجود دارد .

آنتی‌ اسپم‌ها

از اسپم‌ها ( جانک‌ها ) هم غافل نشوید . ارائه‌کنندگان خدمات ایمیل مانند یاهو یا گوگل این سرویس را به کاربران خود ارائه می‌کنند . با برنامه‌هایی مانند ” SPAMfighter ” هم می‌توان با اسپم‌ها در ” Outlook ” ، ” Outlook Express ” ، ” Windowsmail ” یا ” Thunderbird ” مقابله کرد . در حملات فیشینگ کاربر با لینک آلوده به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌شود که بدافزارها و هکرها در آن به کمین نشسته‌اند .

مقابله با ” باج‌گیرها “

” باج‌افزار ” ها ( Ransonware ) گروه دیگری از بدافزارها هستند که کامپیوتر قربانی را قفل و از صاحب آن در مقابل آزادکردن سیستم ، پول تقاضا می‌کنند . ” Kaspersky WindowsUnlocker ” برنامه‌ای رایگان برای پاک‌کردن این بدافزارهاست .

حلقه نجات

اگر با وجود همه مراقبت‌ها و به‌روزرسانی‌ها کامپیوترتان اسیر بدافزارها شد ، بسته به نوع آلودگی مثلا می‌توانید از ” McAfee Labs Stinger ” برای رهایی استفاده کنید . با ” HijackThis ” هم می‌توانید در اسرع وقت به تنظیمات تغییر یافته در کامپیوتر خود پی ببرید و در صورت علاقه آنها را به حالت اولیه برگردانی

حذف بدافزارها

برنامه‌هایی مانند ” Malwarebytes Anti-Malware ” بدافزارهای احتمالی موجود روی کامپیوتر شما را تشخیص می‌دهند حتی اگر بدافزارها از روش‌های نوین و پیچیده استفاده کنند . این نرم‌افزار برنامه‌ها و پروسه‌های کامپیوتر شما را دائم زیر نظر دارد و به محض مشاهده فرایندی مشکوک ، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد .

نسخه پشتیبانی

تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های کامپیوتری ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای احیای اطلاعات از دست رفته است . ” Paragon Backup & Recovery ” یکی از بسته‌های نرم‌افزاری رایگان و کارآمد برای تهیه نسخه بک‌آپ است . این نرم‌ افزار تمام اطلاعات شخصی و تنظیمات سیستم عامل یا برنامه‌های مختلف را سکتور به سکتور از یک هارد دیسک به هارد دیسک دیگر منتقل می‌کند .

احیای داده‌ها

از ” Recuva ” می‌توان برای احیای داده‌های پاک‌شده استفاده کرد . با این نرم‌افزار رایگان می‌توانید اطلاعاتی که از سطل زباله ویندوز ، کارت حافظه دوربین دیجیتال یا دستگاه پخش موسیقی ( MP3-Player ) خود سهوا پاک کرده‌اید ، را بازیابی کنید .

وبگردی ناشناس

ناشناس ماندن در اینترنت یکی از راه‌های در امان ماندن است . برای این کار می‌توانید از شبکه شناخته‌شده و کارآمد ” تور ” استفاده کنید . با ” تور ” اطلاعات شما پس از خروج از کامپیوترتان از زنجیره‌ای از سرورها می‌گذرند و هر بار تغییر هویت داده می‌شوند . از شبکه تور می‌توان بدون نصب نرم‌افزار روی کامپیوتر و از روی فلش‌ مموری هم استفاده کرد .

طبق بند ج ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه ای : انتشار فیلترشکن ها و آموزش روشهای عبور از سامانه های فیلترینگ جرم محسوب میشود !

کدگذاری

از آنجا که مشخص نیست اطلاعات شخصی شما در دنیای مجازی را چه کسی بازخوانی و کنترل می‌کند ، بهتر است داده‌های خود را رمزگذاری کنید تا دست‌کم سرک‌ کشیدن به آنها اگر غیرممکن نشد ، بسیار دشوار باشد . کاربران ویندوز ویستا و هفت با ” بیت‌لاکر ” ( BitLocker ) سیستم عامل خود آشنا هستند . ” TrueCrypt ” از نرم‌افزارهایی است که امکانات متنوع‌ تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد .

پاک‌کردن مطمئن داده‌ها

برای این منظور می‌توانید از برنامه “سی‌کلینر” ( CCleaner ) استفاده کنید . برای سیستم عامل‌های ویندوزی همچنین می‌توان با ” Eraser ” یا ” Freeraser ” محتویات را پاک کرد . توجه داشته باشید که این نرم‌افزارها اطلاعات جدید را به جای اطلاعات پاک‌ شده می‌نویسند و به همین دلیل امکان احیای داده‌های حذف‌ شده وجود ندارد .

عایق‌بندی ویندوز

یکی از نگرانی‌های بجای کاربران ، بازکردن فایل‌های مختلف است ؛ فایل‌هایی که هر کدام می‌توانند به صورت بالقوه یک بدافزار باشند . اما اگر فایل‌ها یا حتی مرورگر خود را در یک ” سندباکس ” ( Sandbox ) باز کنید ، پروسه یادشده را ایزوله و دسترسی آن فایل یا برنامه به بخش‌های دیگر کامپیوتر را قطع می‌کنید . ” Sandboxie ” یکی از سند باکس‌های محبوب برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز است .

وبگردی عایق‌کاری‌شده

با نصب ” سندباکسی ” ، نشان این برنامه در تَسک‌بار ویندوز پدیدار می‌شود . همچنین می‌توان با کلیک راست روی فایل‌ها ، آنها را در این برنامه باز کرد . با بستن ” سندباکسی ” تمام تغییرات ایجادشده روی کامپیوتر بعد از کلیک روی فایل ، از بین می‌روند . همچنین می‌توان مرورگر را در سندباکسی باز کرد و با خیال آسوده به وبگردی پرداخت . بسته آنتی‌ویروس ” Comodo ” خود یک مروگر مجهز به سندباکس دارد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: با نرم‌ افزارهای رایگان به مقابله با بدافزارها بروید,