چرا ما بارکدهای مربع شکل (کدهای QR) را همه جا می بینیم ؟؟
تاريخ : چهار شنبه 27 آذر 1392 | 16:28 | نویسنده : sara

چرا ما بارکدهای مربع شکل (کدهای QR) را همه جا می بینیم ؟؟

کدهای QR در مکان ها و نقاط مختلفی مانند تبلیغات،آگهی ها،اعلانات تجاری و از همه مهمتر جدیدا روی همه محصولات قرار می گیرند. آنها در مارکت ها و بازارهای مشهور به وفور دیده می شوند .اگر چه به ندرت دیده می شود  کسی را ببینیم که با وسیله ای در حالت اسکن آنها باشد.

qr-code-scanning

به گزارش دنیای فناوری اطلاعات ؛ این بارکدها می توانند توسط دوربین گوشی های هوشمند شما ضبط شده و مورد تجزیه تحلیل قرار گیرند.به عنوان مثال یک کد QR ممکن است حاوی آدرس یک سایت باشد که مشتریان را به آن هدایت می کند.اما اجازه دهید ببینیم این کدهای QR واقعا چی هستند.با ما همراه باشید.

حروف QR یا کدهای QR خلاصه شده عبارت “Quick Response code” به معنای لغوی کد واکنش سریع است.این کدهای QR که از قطعات مربع شکل تشکیل شده اند در ابتدا در کشور ژاپن توسعه یافتند.برخلاف بارکدهای UPC سنتی که از تعدادی خطی افقی پشت سر هم تشکیل شده بودند یک کد QR علاوه بر سرعت بیشتر می تواند اطلاعات بیشتری را نیز نسبت به بارکدهای سنتی به مشتریان ارائه دهد.

کدهای QR برچسب هایی هستند که تنها توسط دستگاه ها قابل خواندن هستند.درک این مفاهیم برای کامپیوترها فوق العاده راحت است. به طوری که می توان گفت سختی یا پردازشی که کامیپوترها برای فهمیدن متنهای ساده انجام می دهند بسیار بیشتر از پردازش مورد نیاز برای درک کدهای QR است.از کدهای QR برای اهداف مختلفی استفاده می شود از به دست آوردن اطلاعات کالاها گرفته تا شناسایی دقیق هر آیتم یا کالا.
یک نقطه چیست؟

بر خلاف فناوری NFC کدهای QR شامل هیچ قطعه الکترونیکی یا اینکه نیاز به تکنولوژی خاصی داشته باشند نیستند.این کدها تنها یک شبکه از بخش های سیاه و سفید چاپی روی یک تکه از کاغذ هستند که می توانند توسط هر دوربینی ضبط شده و مورد تجزیه تحلیل قرار گیرند.که البته فرایند تجزیه تحلیل توسط یک گوشی یا کامپیوتر صورت گرفته و بسیار ساده و سریع این کار انجام می شود.

معمولا کدهای QR توسط یک برنامه اسکنر که روی یک گوشی هوشمند نصب شده ,مورد اسکن قرار می گیرد.این برنامه به شما اجازه می دهد تا از بارکد عکس گرفته ، سپس برنامه به صورت خودکار بارکد را پیدا کرده و مورد تجزیه تحلیل قرار می دهد در نهایت هم اطلاعات را به شکلی که برای شما قابل فهم باشد درآورده و نمایش می دهد.
موارد استفاده دیگر :

از کدهای QR به غیر از موارد استفاده ای که ذکر شد به منظور اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال زمانی که شما قصد دارید سیستم تصدیق هویت دو مرحله ای گوگل را برقرار کنید, گوگل روی صفحه ماینتور شما یک کد QR نمایان می کند.بعد این کد می تواند توسط برنامه Google Authenticator روی گوشی هوشمند شما مورد اسکن قرار گیرد و در نتیجه گوشی هوشمند شما به صورت خودکار اطلاعات هویتی را پر می کند. با این روش بسیار راحت دیگر نگرانی بابت وارد کردن درست اطلاعات هویتیتان نخواهید داشت.

یک نوع کاربرد دیگر از کدهای QR این است که به گوشی هوشمند و کامپیوتر اجازه می دهد تا با یکدیگر بدون ایجاد هیچ نوع شبکه ای ارتباط برقرار کنند.روش کار به این صورت است که گوشی فقط مجبور است صفحه کامیپوتر را ضبط کرده و مورد تجزیه تحلیل آنی قرار دهد.

از کدهای QR می توان برای ورود به وبسایت ها نیز استفاده کرد. برنامه AirDroid به شما اجازه می دهد تا با اسکن یک کد QR که روی صفحه نمایش نشان داده شده است به وبسایت مورد نظر خود وارد شوید.با این روش دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهد بود.
airdroid-scan-qr-code

آیا واقعا این کدها مفید هستند؟

کدهای QR کاربردهای خاص خودشان را دارند.آنها تکنولوژی بسیار پایین و راه حلی ساده هستند که روی هر دستگاهی که از دوربین برخوردار باشد کار می کنند.از آن طرف تکنولوژی NFC به سادگی و راحتی این کدها نیستند.کاربران با این کدهای QR بسیار راحت می توانند در وبسایت های مورد علاقشان فعالیت داشته باشند.همانطور که گفته شد از مهمترین برتری های این کدهای QR نسبت به بارکدهای قدیمی با خطهای افقی  می توان به سرعت بیشتر و توانایی نگه داشتن داده های بیشتر اشاره کرد.

چگونه از کدهای QR استفاده کنیم ؟

اگر شما قصد استفاده از کدهای QR را دارید تمام چیزی که شما لازم دارید یک برنامه بارکدخوان روی گوشی هوشمندتان است.

در پلتفرم اندروید یک برنامه بارکدخوان به صورت پیشفرض روی سیستم عاملتان نصب شده است اگر کار کردن با این برنامه را دوست ندارید می توانید از لینک Barcode Scanner بارکدخوانی دیگر را دانلود کنید. در پلتفرم آیفون نیز چند برنامه بارکدخوان وجود دارد که از مشهورترین آنها می توان به Redlaser اشاره کرد که از طریق لینک RedLaser قابل دانلود است.

بعد از دانلود برنامه مورد نظر کافی است آنرا نصب کرده اجرا کنید و در حالت اسکن قرار دهید تا کد QR روی صفحه نمایش شما را پیدا کند.بعد برنامه نوع فعالیت را بنا به بارکد تشخیص داده و به انجام آن فعالیت می پردازد.

البته ناگفته نماند برنامه هایی مانند Google Authenticator که از کدهای QR استفاده می کنند از اسکنرهای داخلی خاص خود برخوردارند بنابراین لازم به استفاده از برنامه ای جداگانه برای این کار نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: چرا ما بارکدهای مربع شکل (کدهای QR) را همه جا می بینیم ؟؟,